Kunstopleidingen, hoe en wat?

Een kunstopleiding doen… We kennen allemaal wel iemand die dat doet – of misschien doe je het zelf op dit moment wel. Toch is het beeld van een kunstopleiding redelijk vaag. Hoe zit een kunstopleiding in elkaar? Welke kunstopleidingen zijn er? Moet je dan ook een stage lopen? In welke steden zitten de grootste? In dit artikel zullen we het proberen deze zaken op een rijtje te zetten!

In verschillende steden heb je een Hogeschool voor de Kunsten. Zo’n Hogeschool voor de Kunsten omvat vele kunstvormen. Zo heb je: beeldende kunst, bouwkunst, muziek, film en televisie, theater, kunsteducatie, dans en cultureel erfgoed.

In Amsterdam heb je de AHK (de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten), in Utrecht heb je de HKU (de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), in Arnhem, Zwolle en Enschede heb je ArtEZ, in Tilburg heb je de FHK (Fontys Hogeschool voor de Kunsten) en in Rotterdam heb je Codarts.

Dan heb je vervolgens allerlei verschillende kunstacademies (dit zijn bacheloropleidingen wat betreft de beeldende kunst), zie het rijtje hieronder:

• Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam
  • ArtEZ academie voor beeldende kunsten in Arnhem op ArtEZ hogeschool voor de kunsten
  • AKI ArtEZ Academie voor beeldende kunsten in Enschede op ArtEZ hogeschool voor de kunsten
  • ArtEZ Academy of Art & Design in Zwolle op ArtEZ hogeschool voor de kunsten
  • Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda/Den Bosch op Avans Hogeschool
  • Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag op Hogeschool van beeldende kunsten, muziek en dans (Koncon)
  • Koninklijk Conservatorium in Den Haag op Hogeschool van beeldende kunsten, muziek en dans (Koncon)
  • Academie Minerva in Groningen op de Hanzehogeschool
  • Academie Beeldende Kunst in Maastricht op Hogeschool Zuyd
  • Willem de Kooning Academie in Rotterdam op de Hogeschool
  • Faculteit Beeldende Kunst en Vormgeving in Utrecht op de Hogeschool voor de Kunsten