Kunst en je kind

Ook kunstenaars krijgen natuurlijk kinderen. Toch zien we die maar sporadisch terug in hun werken. Jammer eigenlijk want een kunstwerk maken van je kind is natuurlijk extra mooi. Zet bijvoorbeeld je kind na het kopen van een Pampers aanbieding in een luier als model en schilderen of fotograferen maar. In dit artikel kun je zien hoe je dit kan aanpakken met voorbeelden van kunstenaars. Daarnaast maken kinderen op een gegeven moment natuurlijk ook hun eigen kunst, ook dit zullen we behandelen.

Vroeger werden kinderen vaak geportretteerd door kunstschilders, deze schilderijen blijven echter vaak binnenshuis en was simpelweg bedoeld als decoratie. In de Gouden Eeuw wilden veel ouders hun kinderen laten schilderen, laten vereeuwigen, omdat er sprake was van hoge kindersterfte. In Nederland waren dit, in tegenstelling tot in andere landen, kinderen uit alle sociale lagen. Ouders schilderden in dat geval zelf of hadden een ‘familie-vriend’ die goed overweg kon met verf en kwast.

In de hedendaagse kunst heeft de fotografie de schilderportretkunst voor een groot deel overgenomen. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone nota bene. Kinderen zijn dus nog steeds vaak het onderwerp van een kunstwerk, maar dit is nauwelijks te vergelijken met vroeger. Zo heeft kunstenaar Ruud van Empel prachtige kinderportretten gemaakt, hij maakt foto’s van meerdere kinderen en bewerkt de foto’s waardoor hij in elke foto haalt de onschuld naar voren.

brotherssisters4

Naast dat kinderen in kunstwerken voor komen, gaan ze zodra ze uit de luiers zijn gegroeid zichzelf steeds vaker uiten in de vorm van kunst. Ze leren op school al om tekeningen te maken en te kleien. Steeds vaker voeren scholen bijvoorbeeld een vast knutsel uur in. Zie de foto’s hieronder.

Kinderen uiten zich zonder barrières; ze zijn opener en kunnen van alles kunst maken. Ze denken er eigenlijk niet tot nauwelijks over na. Ze beginnen gewoon. Kunstwerkjes die ze produceren zijn vaak puur en vrolijk.